Vijf kenmerken van een geweldige adviseur

Boeren krijgen veel mensen op bezoek op hun bedrijf: dierenartsen, voeradviseurs, stallenbouwers, vruchtbaarheidsexperts en materiaalverkopers. Wie van hen helpt boeren van gemiddeld 3,5 lactaties naar 5 lactaties te gaan? Wie helpt ze om van 50 procent subklinische melkziekte, 50 procent gekwetste zolen en 26 procent mastitis naar geen ziektes te gaan? Hier zijn 5 kenmerken die een adviseur geweldig maken. Het eerste kenmerk zit in je hart. De overige vier zijn te leren.

Door Joep Driessen, oprichter CowSignals Training Company

Ze hebben het beste voor met de boer en de koeien

Adviseurs hebben niet altijd dierwelzijn als eerste prioriteit. Een voeradviseur kan het interessanter vinden om duurder voer te verkopen dan te focussen op simpele oplossingen in management en huisvesting. Een ander mag liever een mat verkopen, zonder te kijken naar wat het beste is voor de koe. Zelfs dierenartsen verdienen geld aan het verkopen van medicijnen. Boeren verdienen een adviseur die ze uitdaagt en helpt verbeteren, in plaats van te gaan voor de goedkoopste optie. Ik kan je beloven dat dit zich terugverdient in levensduur, gezondheid en werkplezier:

  • Elke zieke koe kost gemiddeld 300 euro. En geeft een hoop sores.
  • Elke lactatie minder, moet gecompenseerd worden met jongvee. In 2016 waren de gemiddelde opfokkosten in Nederland 1700 euro. Arbeidskosten niet meegerekend.
  • Melkvee produceert meer melk in latere lactaties, met een hogere voerefficiëntie. Boeren missen deze extra gratis productie volledig.

Ze begrijpen koeien

Om excellente dierwelzijn en levensduur te bereiken, is er maar één simpel ding dat je moet doen: geef de koe wat ze nodig heeft. Als je haar van haar 6 basisbehoeftes voorziet, betaalt ze je terug in gezondheid en melk.

CowSignals Diamant

Om te weten of je koeien al deze basisbehoeftes hebben, hoef je alleen maar de koesignalen te herkennen. De koe vertelt je zelf wat ze nodig heeft, zij weet dit het beste.

Ze begrijpen de factoren buiten hun expertisegebied

Een andere uitdaging voor adviseurs is om ook de factoren te begrijpen die van invloed zijn op dierwelzijn die buiten hun eigen expertise vallen. We waarderen de kennis van experts heel erg, maar de beste adviseurs hebben ook een algemeen begrip van alle elementen: huisvesting, voeding, gezondheid, management en economie. Dit is de enige manier waarop ze boeren echt kunnen helpen om tot de bron van problemen te komen en de juiste oplossing te vinden.

Ze beheersen de kunst om dingen simpel en praktisch te maken

Laat me allereerst zeggen dat ik wetenschappelijke kennis heel belangrijk vindt. Mijn collega’s en ik hebben ervoor gezorgd dat alles wat we beweren met CowSignals wetenschappelijk onderbouwd is. Echter, om deze kennis bruikbaar te maken voor boeren, moet je het vertalen naar de praktijk. We hebben dan ook heel veel boerderijen bezocht om te zien wat wel werkt en wat niet. We willen er zeker van zijn dat, als we een oplossing aandragen, deze uitvoerbaar is voor de boer.

Ze begrijpen mensen

Toen ik begon als dierenarts en adviseur, kwam ik er al snel achter dat excellente kennis over koeien niet genoeg is. Sterker nog, dit kan me zelfs een beetje arrogant hebben gemaakt en dat maakte zeker niet dat boeren naar me wilden luisteren. Ik realiseerde me snel dat ik niet alleen de koesignalen moest begrijpen, maar ook de menssignalen. Adviseren gaat meer over luisteren en de juiste vragen stellen, dan dat je mensen vertelt wat ze moeten doen. Om boeren écht te helpen veranderen, moet je in de schoenen van de boer gaan staan. Dit is het startpunt vanwaar je verandering kunt bereiken. Behalve het CowSignals concept heb ik daarom daarnaast ook het PeopleSignals Action Model ontwikkeld. Het gaat om mensen begrijpen en ze helpen actie te ondernemen.

MensSignalen Actie!Model

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Door: Redactie
Mis geen artikel. Ontvang de tweewekelijkse nieuwsbrief.
E-mail:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *