46 Duitse koeien dood door accuzuur in voer

In de plaats Erwitte in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen zijn 46 Black Angus-koeien gestorven aan loodvergiftiging nadat accuzuur van een autoaccu was terechtgekomen in balen kuilvoer. Dat meldt de Duitse omroep WDR.

De autoaccu was blijkbaar gedumpt in een weiland van de boerderij. Tijdens het maaien van het gras werd de accu versnipperd en kwam die in de balen voer terecht. Sommige van de Angus-runderen stierven direct na het eten van het vervuilde kuilvoer, de andere dieren moesten worden geëuthanaseerd. Het incident gebeurde twee weken geleden, maar werd pas 5 februari bekend.

Emotionele schade

Volgens de eigenaar van de koeien bedraagt de schade meer dan 100.000 euro. Maar veel erger voor fokker Philip Seibel is het verlies van zijn dieren. Ze waren “onze trots en vreugde”, zegt hij tegen WDR.
Hij hoopt dat wat er met zijn dieren is gebeurd het publieke bewustzijn zal vergroten. Misschien zorgt het ervoor dat het illegaal dumpen van afval uiteindelijk verdwijnt. De familie Seibel heeft aangifte gedaan bij de politie.

Foto: Scott Bauer/USDA ARS

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Door: Redactie
Mis geen artikel. Ontvang de tweewekelijkse nieuwsbrief.
E-mail: