Obsessie

Dwangmatig denken wordt met een mooi woord een obsessie genoemd. In mijn ogen is dit woord de laatste vier jaar volledig van toepassing op het antibioticumdossier in de veesectoren. Inmiddels is een schare aan ambtenaren, politici, beleidsmakers en ook boeren en veeartsen geobsedeerd door de gedachte van minder, minder en nog eens minder antibioticagebruik.

Gezond verstand

Natuurlijk hebben politici en beleidsmensen een gezond verstand. Dat wil ik hier op geen enkele manier in diskrediet brengen. En natuurlijk hebben deze mensen een enorm goed contact en nauwe feeling met de praktijk, het boerenbedrijf. En die kennis benutten ze vast en zeker om onze veehouderij nog beter te krijgen dan die nu al is. Maar het kan ook overdreven worden, die passie om onze veesector te verbeteren. En daar start de obsessie van het antibioticumdossier.

Napraten

Je kunt geen blad openslaan of er staan meerdere stukken in over antibiotica. Ja, we moeten naar een reductie. En ja, we moeten daar geen twintig jaar over doen. En ja, iedereen moet doordrongen zijn van de feiten. Wat zijn nu dan eigenlijk de wetenschappelijke feiten? Is de veehouderij de boosdoener van een teruglopende werking van het ‘pilletje’ of de ‘prik’ van de dokter. Of is de dokter zelf in de fout gegaan. Of zijn wij zelf ontrouw als het gaat om het afmaken van een antibioticumkuurtje. Alles kan, maar wetenschappelijk lijkt de waarheid genuanceerd.  Er leiden immers heel wat wegen naar het mooie Rome.

17 miljoen adviseurs

En dat praten over antibiotica lijkt warempel wel op ons nationale volksvermaak: de voetbal. Ook bij dit ‘gezondheidsonderwerp’ lijken er 17 miljoen adviseurs langs de lijn te staan. We weten er allemaal van alles van en iedereen weet het natuurlijk beter. We roepen en gillen van alles over medicatie van vee.  En het houdt maar niet op, al vele jaren klinkt dit toeteren uit alle kelen.

Diergezondheid

Laten we nu weer wijs worden. We hebben met z’n allen heerlijk kunnen ‘pruttelen’ over een gemeenschappelijk onderwerp. Dat schept toch zo’n mooie band. En laten we die innige relatie tussen partijen die nu is ontstaan benutten om fris en monter verder te gaan. Met een veehouderij die innoveert en zich verder verbetert.  Dat moet wel een heel mooie toekomst met zich mee brengen.

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Partnerbericht door Hipra
Door: Redactie
Mis geen artikel. Ontvang de tweewekelijkse nieuwsbrief.
E-mail:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *