Tweederde melkveebedrijven doet mee aan KalfOK

KalfOK, het systeem dat de opfokkwaliteit van kalveren in beeld brengt, vindt gretig aftrek bij Nederlandse melkveehouders. Dat meldt Duurzame Zuivelketen.

Zuivelondernemingen hebben het systeem begin dit jaar geïntroduceerd. Het systeem moet de gezondheid en het welzijn van kalveren verder verbeteren.

10.500 melkveebedrijven hebben hun zuivelonderneming gemachtigd omde data voor KalfOK te verzamelen. Op basis van die gegevens wordt maandelijks een KalfOK score berekend. Dat geeft de melkveehouder inzicht in de opfok van alle kalveren die op het bedrijf geboren zijn.

Uit de resultaten over het eerste kwartaal van dit jaar blijkt dat de gemiddelde melkveehouder een KalfOK-score had van 77 punten (maximaal zijn 100 punten te verdienen). Toen namen ongeveer 5.000 melkveebedrijven deel aan het vrijwillige programma. In het tweede kwartaal was het aantal deelnemers ruim 9.000 en had de gemiddelde deelnemende veehouder 80 punten. In het derde kwartaal is het deelnemersaantal zelfs al opgelopen naar 10.500. Binnenkort ontvangen de deelnemers de scores over het derde kwartaal.

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Door: Jasper Lentz
Mis geen artikel. Ontvang de tweewekelijkse nieuwsbrief.
E-mail:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *