Mensen

Laurens Hoedemaker: Nederlands vlees moet keurmerk op zichzelf worden

Nederlands vlees moet eigenlijk een kwaliteitskeurmerk op zichzelf worden. Dat zegt dierenarts en nieuwe voorzitter van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) Laurens Hoedemaker in een interview met Boerenbusiness en Foodlog.

“Er ligt voor ons een belangrijke rol bij de communicatie”, aldus Hoedemaker in het interview. “We moeten laten zien hoe goed en veilig de producten uit de Nederlandse vleesketen zijn. Dat moeten we samen met de veehouders doen. Recent zijn we ook een breed samenwerkingsverband gestart om zo’n communicatiecampagne op te zetten. Veel misvattingen onder consumenten gaan bijvoorbeeld over de situatie op primaire bedrijven. Het is in ons gezamenlijk belang om deze misvattingen de wereld uit te helpen en te laten zien hoe goed we het werkelijk doen. Dat moeten we zodanig goed doen, dat de kritische consument in Noord-West Europa de voorkeur geeft aan Nederlands vlees. Dat gebeurt nu al, maar moet nog verder groeien. Nederlands vlees wordt onder hoge welzijnseisen geproduceerd en Nederlands vlees moet eigenlijk een kwaliteitskeurmerk op zichzelf worden.”

Officieel COV-voorzitter

Op 12 januari 2021 is Hoedemaker al aangesteld als nieuwe voorzitter van de COV en de Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie (VNV), op 1 juli neemt hij officieel het stokje over van Jos Goebbels. Hoedemaker was van 1998 tot 2006 praktiserend dierenarts. Van 2006 tot 2007 werkte hij als docent-dierenarts aan de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht. In 2007 trad hij in dienst van het ministerie van LNV, waar hij tot 2014 als secretaris van de Raad voor Dierenaangelegenheden werkte. Van 2010 tot 2014 was hij daarnaast voorzitter van het European Forum for Animal Welfare Councils en secretaris van de Beheeradviescommissie voor de Oostvaardersplassen. Sinds medio 2014 is hij directeur van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging.

Foto: Anoeska van Slegtenhorst/COV

Meer over:
Mensen
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn